Näin aktivoit asiakkaitasi kahvipaahtimon kanssa

Terve! Tässä artikkelissa avaan inspiroivan esimerkin kahvilayrittäjille kuinka aktivoit asiakkaitasi, lisäät myyntiä ja rakennat suhdetta. Näin voit tehdä yhteistyötä kahvilan ja kahvipaahtimon välillä. Tämä esimerkki on Jarkko Issukka luvalla julkaistu, sillä tämä on heidän Robert Paulig Roasteryn kampanja jonka he ovat tehneet omien asiakkaidensa kanssa. Olen kirjoittanut tämän vapaamuotoisesti ja tarkkoja lukuja en tietenkään ole saanut tai edes kehdannut pyytää 🙂 Mutta idean saa pölliä – suosittelen toki antamaan itsekin propsit niille kelle se kuuluu. Me kirjoitamme tämän puhtaasti siitä halusta, että kahvila-asiakkaat kokeilisivat tätä tai jotain muuta samantyylistä jolla kompensoida menetettyjä tuloja.

Varsinkin nyt on erityisen tärkeää kahviloille keksiä uusia lisätuloja muista reiteistä, sillä asiakkaiden määrä on harvalla normaalilla tasolla. Tämä on mielestäni kahvipaahtimolta nerokas tapa auttaa asiakkaitaan kasvattamaan myyntiään ja siinä samalla tehdä itselleen myyntiä sekä kasvattaa asiakassuhdetta.

Mitä he siis tekivät?

Robert Paulig Roastery lähetti tyhjiä kahvipusseja kahvila-asiakkaidensa lähiympäristöön ja viesti kahvipussin mukana oli se, että “tule täyttämään kahvipussi spessuhintaan XX kahvilaan”. Ja he lähettivät siis useamman kahvilan lähimaastoon ympäri Suomen. Toimivinta tämä kampanja oli kuulemma ehdottomasti maakunnissa. Niin simppeliä, mutta maakunnissa tuli hyviä tuloksia. Selkeästi myyntiin tuli piikki, kun asiakkaat lähtivät ostamaan kahvipusseihin täydennyksen sekä varmasti monet ostivat jotain muutakin siinä ohessa. Kahvipussit lähetettiin kirjeenä siis ihmisten koteihin ja tähän löytyy palveluitakin joiden avulla pystyt saamaan kohdennetusti juuri tietylle alueelle postilaatikot täyteen kahvipusseja.

Oletko kahvilayrittäjä? Tässä simppeli kertaus step by step.

  1. Ota yhteyttä kahvipaahtimoon keneltä sinulle tulee kahvit
  2. Ehdota heille, että tekisitte yhdessä kampanjan jossa heidän kahvipusseja lähetettäisiin tyhjinä lähialueen asukkaille (miksei myös pieniin toimistoihin?)
  3. Sopikaa diilin ehdot kustannuksista
  4. Mitatkaa tuloksia ja jos toimii niin tehkää uudestaan eri osoitteisiin

Tämä on melko kustannustehokas tapa markkinoida ja varmasti jäät maakunnissa varsinkin mieleen. Kahvipaahtimo saa sinulta lisää tilauksia, sinä saat lisää asiakkaita ja asiakas on iloinen kun saa spessuhinnalla parempaa kahvia kotiinkin kannettuna. Mielestäni kaikki voittavat tässä diilissä.

Me teimme helmikuun ajaksi tämän inspiroimana kampanjan jossa asiakas saa suodatinkahvin kaupanpäälle ostaessaan raakakakkupalan. Innolla odotan minkälaiset tulokset kakkukumppanimme on saanut. Voit lukea kampanjasta lisää tästä.

Kiitos Jarkko kun sain luvan jakaa tämän tarinan julkisesti. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä sinä olet kokeillut ja varsinkin jos kokeilet tätä, niin olisi mukava kuulla miten sinulla onnistui?

Myynnillisiä kampanjoita!

-Johannes